Parodontitis

Er en autoimmun sygdom i dit tandkød og omkring dine tænder, der hvis det ikke behandles, resulterer i tandtab samt systemisk belastning af din krop.

Hvad er symptomerne på parodontitis?

• Dit tandkød bløder ved spisning og tandbørstning.
  • Du vil opleve at have dårlig ånde.
  • Dit tandkød vil fremstå rødt/lilla og evt. hævet.
  • Betændelse vil i nogle tilfælde kunne ses sive fra dine tandkødslommer.
  • Dine tænder kan føles løse.

Risikofaktorer ved parodontitis.

• Du er ryger
  • Du lider af diabetes
  • Du har et nedsat immunforsvar
  • Du lider af knogleskørhed
  • Du generes af mundtørhed
  • Du kan være arveligt disponeret for sygdommen

Behandlingsforløb af parodontitis

Vi har nedenfor givet dig et overblik behandlingsforløbet:

01 Du får stillet diagnosen parodontitis
02 Typisk behandlingsforløb af parodontitis
03 Hvad kan du selv gøre?
04 Hvad koster en parodontitis-behandling?

Hvad er parodontitis?

Parodontitis er en autoimmun sygdom, hvilket betyder, at kroppens egne forsvarsmekanismer er medvirkende årsag til at sygdomsbilledet forværres.
Sygdommen giver i det tidlige stadie, inflammation og efterfølgende betændelse i tandkødet, og hvis det går ubehandlet hen, spreder betændelsen sig typisk ned i tandkødslommerne. Dette kan i yderste tilfælde resultere i skader på kæbeknoglen, der omgiver tænderne. Ubehandlet parodontitis vil over tid bevirke, at du mister dine tænder en efter en. Vi tager derfor parodontitis meget alvorligt.

Hvem får parodontitis?

Nogle mennesker er mere disponeret for en aggressiv bakteriesammensætning i mundhulen, hvilket kan betyde, at sygdommen udvikles hurtigere.
Dog gælder en overordnet regel for alle patienter; det er afgørende, at man har en god daglig mundhygiejne, hvilket betyder, at bakterierne to gange dagligt fjernes fra tænder og tandkød.
Har man først fået konstateret parodontitis, skal sygdommen så hurtigt som muligt behandles i samarbejde med en tandlæge eller tandplejer.

Hvis man ønsker at dele regningen op over nogle måneder, er der mulighed for dette via vores samarbejdsparter. Du kan få hjælp i vores reception.